وبینار بین المللی با عنوان «فرهنگ صلح» به مناسبت سی امین سالگرد استقلال در ترکمنستان برگزار شد.

وبینار بین المللی با عنوان «فرهنگ صلح» به مناسبت سی امین سالگرد استقلال، بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان و نیز اعلام سال ۲۰۲۱ به نام سال «ترکمنستان میهن صلح و اعتماد» در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ در ساختمان موزه هنرهای زیبای ترکمنستان برگزار شد.

بیش از ۴۰ نماینده فعال در حوزه فرهنگ از ۱۵ کشور جهان در این وبینار شرکت کردند.

در این وبینار، دبیر اجرایی کمیسیون ملی ترکمنستان در یونسکو رستم اووا، مدیر کل کتابخانه ملی کودکان اوکراین گوردینکو، مدیر ارشد تئاتر درام روسی ایروان به نام استانیسلاوسکی آقای مخیتاریان، مدیر ارشد اداره فیلارمونیک دولتی بلاروس نیکیتا و... سخنرانی کردند.

برگزاری وبینار بین المللی «فرهنگ صلح» در عشق آباد

شرکت کنندگان در این وبینار طی سخنانی بر اهمیت برگزاری این نشست نه تنها در تحکیم روابط فرهنگی بین المللی، که در تحقق صلح و ثبات از طریق توسعه فرهنگی جامعه، تأکید کردند. سخنرانان همچنین؛ خاطرنشان کردند که تاریخ چند صد ساله بشر نشان می‌دهد که در جایی که بیشترین توسعه و شکوفایی فرهنگ از جمله ادبیات و هنر وجود دارد، میل شدیدتری به صلح و هماهنگی و حسن همجواری می باشد.

در ادامه این وبینار، حضار همچنین در مورد اهتمام همه جانبه رئیس جمهوری ترکمنستان برای حفظ و توسعه سنت ها و آداب و رسوم ملی مردم ترکمن صحبت کردند که موجب غنی سازی سنت ها و ارزش های معنوی و اخلاقی و تضمین درستی و حفظ آنها برای نسل های آینده می شود.

همچنین؛ اشاره شد، مفهوم «فرهنگ» ترکیبی از بهترین دستاوردهای بشریت است. هر ملتی که بر روی زمین زندگی می کند، ویژگی ها، گذشته تاریخی و میراث فرهنگی غنی خود را دارد. قوم ترکمن که تاریخچه آنها به هزاران سال قبل بازمی گردد، وارثان و جانشینان فرهنگ های بسیاری از اقوام ساکن در این سرزمین وسیع هستند.

در ادامه، تأکید شد که همکاری بلند مدت ترکمنستان با یونسکو زمینه های مشارکت امیدوارکننده را بوضوح فراهم آورده است. در این راستا، طرفین درخصوص افزایش فعالیت ها براساس تفاهم نامه همکاری بین دولت ترکمنستان و یونسکو برای سال های ۲۰۲۳-۲۰۲۱ برای افزودن بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی ترکمنستان به فهرست میراث جهانی یونسکو صحبت کردند. همچنین؛ بر اهمیت فعالیت های مداوم و نامزدی ترکمنستان در «هنر ساخت دوتار و اجرای موسیقی سنتی با آواز» و همچنین هنرهای منحصر به فرد ترکمن مانند پرورش اسب آخال تکه و سگ آلابای در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، تأکید شد.

کد خبر 10426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =